Hemma från Beijing.


Efter en hel vecka med ris 2ggr om dagen, mat som inte kunde tas in på annat sätt än med pinnar och otroliga mängder av kineser är det ganska skönt att vara hemma i Sverige igen.
Men tro inte att jag har haft tråkigt! Det här har vart den bästa veckan på mycket mycket länge. Sist jag mådde så här bra ver jag i Venezuela och  de var liksom förra julen! Men, men.
Vi har verkligen sett allt som man bör se i Kina, eller runt Peking iaf.
Vi har vart i Den förbjudna staden, Himmelska fridens torg, Trumtornet, Lama Templet, Kinesiska muren och mycket mycket mer. Shoppingen är  inte heller att förglömma.

Jag kan lätt säga att Kinesiska muren var häftig. Riktigt, riktigt skoj. Den var så mäktig. Vi gick omkring på den i ett par timmar och de är oförglömligt. 600 mil lång är den. Man var rätt slut i benen efter den promenaden kan jag säga.

Det är ju vida känt att kinas shopping ska vara billig och bra. Och ja, jag kan inte annat än att hålla med. Jag hade med mig 1500 kr, för de pengarna fick jag 3 kappor, 6 halsdukar, 4 märkes tröjor, te, en teservis (6 koppar 1 kanna) en Buddah figur, en pie pie boy, en fingerborg en T-skirt och sen kom jag hem med 500 kr kvar. Alltså, jag fick allt dedär för 1000 kr! Mycket nice.

Efter första dagen bestämde jag mig för att lära mig ett kinesiskt tecken per dag. Det har jag gjort. Eller jag har lärt mig att skriva 16 tecken. De flesta lärde jag mig helt själv med hjälp av uteslutnings metoden men jag var hela tiden tvungen att bekräfta att det var rätt, så Elias (vår guid) lärde mig massor.

En kväll var vi på en teater. Det var mysigt.
En arm runt axlarna och fingrar i håret.
Den kvällen avslutades med Kinesisk hb och Kina shots. Jag, Elias och två av hans guid polare på ett hotelrum.
Jag märkte efter ett par kvällar med hb att Kineser är fan så mucke bättre på stark sprit än svenskar.
Elias berättade för mig att de var lika med ciggen. Ingen gräns där inte...

Jag kommer att sakna Kina.

Jag längtar till December. Kom till mig. Kom hem.
Jag längtar.

  

(Min kamera dog första dagen, men mammi har kort)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback